Muhasebat Genel Müdürlüğümüz, 178 sayılı KHK’nin 11
inci maddesi ile verilen genel bütçeli kamu idarelerinin muhasebe hizmetlerinin
yürütülmesi görevini, tüm Türkiye genelinde 1.372 muhasebe birimi ile yerine
getirmektedir.Genel Müdürlüğümüzün 2011 yılında yayımlanan Birim Faaliyet
Raporuna göre 1372 Muhasebe Biriminde; 1022 Muhasebe Şefi, 2892 V.H.K.İ., 3047
Muhasebe Memuru ve 1463 Veznedar kadrolarında toplam 8479 personel
bulunmaktadır. Bu 8479 personel, Genel Müdürlüğümüz merkez ve taşra
teşkilatında, hiyerarşik yapı içerisinde en alt kademede yani işin mutfağında
yer almaktadır.
19 Temmuz 2001 tarih ve 24467 sayılı Resmi Gazete’de,
Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü Muhasebe Uzmanları Görev Ve Çalışma
Yönetmeliği yayımlanarak, Genel Müdürlüğümüzün merkez ve taşrada teşkilatında
uzman kadroları ihdas edilmiş, 03.05.2006 yılında yapılan düzenleme ile sınava
giriş sayısı sınırlaması ile Bakanlık personelinin de uzman olabilmesi
sağlanmıştır. Yapılan bu düzenlemeler ile
Maliye Bakanlığı Personeli Görevde Yükselme, Unvan Değişikliği ve
Atama Yönetmeliğinde tanımlı hiyerarşik unvanları ile yıllardır aynı görev ve
sorumluluklar ile aynı işler yürütülmekte iken, iş
ve işlemlere ilişkin görev, sorumluluk ve yapılan iş değişmemiş, sadece aynı
işlerin yeni kadrolarla da yürütülmesine devam edilmiştir.
Muhasebat Genel Müdürlüğümüz 2006-2011 yılları
arasında 3 defa Özel Uzmanlık Sınavı açılmış, 750 kadro için
açılan ilk sınavda müracaat eden yaklaşık 1400 kişiden 650’si (%20),
500 kadro için açılan ikinci sınavda müracaat eden yaklaşık 2200
kişiden 220’si (%10), 400 kadro için açılan üçüncü sınavda müracaat eden
yaklaşık 2400 kişiden 221’si (%10) başarılı olmuş ve sözlü sınavların
ardından muhasebe uzmanı olarak atanmışlardır.
Muhasebe Uzmanı Unvanına sahip olan personel
görevi gereği denetim yapmadığı halde denetim tazminatı dahil %150
Özel Hizmet tazminatı almakta, hal böyle olunca da Muhasebe Uzmanı ile Muhasebe Şefi arasında
%90, Muhasebe Memuru ve V.H.K.İ. ile de %101 oranında özel
hizmet tazminatı farkı bulunmaktadır. Muhasebe Uzmanlığı unvanını alarak, daha fazla
ücret karşılığında aynı görev ve sorumluluklar ile aynı
işleri yürütmek isteyen personeller için özel uzmanlık sınavı adeta günün
ekonomik şartları altında ezilmemek için bir çıkış kapısı olmuştur. Ancak
her defasında atama yapılacak kadro sayısının sınırlı tutulması, uygulanan sınav
politikaları ile Muhasebe Uzmanlığı kadroları ulaşılması güç hale
getirilmiştir.
Yıllarını Muhasebat Genel Müdürlüğüne
vermiş, bilgi, birikim ve beceri açısından donanıma sahip olan ancak sınavlarda
gerekli performansı gösteremeyerek Uzman olamayan personeller ile Uzman olan
personeller, farklı unvanlarda, farklı ücretlerle yan yana masalarda aynı işi,
yapmışlar, ikisi arasında sadece unvan ve ancak derin bir ücret farkı olması
sebebiyle Genel Müdürlüğümüzde, dolayısıyla da Bakanlığımızda çalışma barışının
kaybedilmiş, uzman olamayan personeller ile uzmanlar arasında gereksiz
çekişmelere neden olmuştur.
Bu durum, aynı kurumda aynı işi yapan çalışanlar
arasında gerek ücret, gerekse moral ve motivasyon açısından dengeler
bozulmuştur, bu durumun düzeltilmesi gerekir derken 26/09/2011 tarihli 659
Sayılı KHK ile Bakanlık Personellerinin özel uzmanlık sınavı ile Muhasebe Uzmanı
olabilmesinin yolu kapatılmıştır. Yapılan bu düzenleme ile Genel Müdürlüğümüz, personelinin kurum
içi uzmanlık sınavı konusunda yaşadığı sorunlar için çözüm üretmek yerine
çözümsüzlüğü tercih etmiş, çalışanını hem kariyer açısından hem de uzman olması
halinde elde edeceği ücret açısından, mağdur etmekle kalmamış vicdanları da
kanatmıştır. Uzman olamayan çalışanlar olarak bizler, uzmanlarla aynı iş ve
işlemleri yaptığımız halde; sahip olduğumuz unvanların önemsenmediğini,
yaptığımız işin değerinin verilmediğini düşünüyoruz. Çalışanlar arasındaki UZMAN
OLAN/UZMAN OLMAYAN ayrımı nedeniyle ücret adaletsizliğine katlanan Muhasebe
Şefleri, Muhasebe Memurları, V.H.K.İşletmeleri motivasyonunu ve kurumsal
aidiyetini kaybetme noktasına gelmiştir.
Ayrıca Görev ve sorumluluklarla
ilgili benzer kadro ve görevlerde bulunan personel arasındaki ücret dengesini
sağlamak amacıyla düzenlenen 02.11.2011 tarih ve 28103 Sayılı Mükerrer Resmi
gazetede yayınlanan 666 Sayılı K.H.K’de Şef ve Memur ünvanlı
kadrolarda çalışanlar unutularak mağdur edilmiştir. Bu düzenleme ile aynı birimde görev yapan müdür, müdür
yardımcısı, uzman ve şefler arasındaki görev tanımında bir değişiklik olmayıp,
ücret açısından farklılık olmasından dolayı Genel Müdürlüğümüze bağlı
birimlerde huzursuzluk yaratmıştır.
Son olarak Muhasebat Genel Müdürlüğünün 30.12.2011 tarihli
Muhasebe Birimleri Görev Tanımları ile ilgili yayımlanan Klavuzda yapılan
Görev Tanımlarına göre Müdür
ve/ veya yardımcısı tarafından iş grupları ve iş bölümü çerçevesinde kendisine
verilen işlemleri yapmakla görevli ve müdür ve/ veya yardımcısına karşı
sorumlu olan Muhasebe Uzmanlarının görev tanımlarında bir değişiklik
olmamıştır. Eğer
Muhasebat Genel Müdürlüğünün iş ve işlemlerinin uzmanlar tarafından yürütüldüğü
düşünülüyorsa, biz de uzmanlarla ayrı unvanlarda ancak aynı iş ve işlemleri
gerçekleştirdiğimizden biz uzman olmayanlara uzman olma imkanı verilmesi için
178 Sayılı K.H.K. de yeni düzenleme yapılmasını
istiyoruz.
Aynı Bakanlık bünyesinde bulunan Gelir İdaresi
Başkanlığı, 2006 yılından bu yana 6 defa kurum içi Gelir Uzmanlığı Özel
Sınavı açarak 4 yıllık üniversite mezunu personelinden Şef, Memur, VHKİ,
Güvenlik Görevlisi, Şoför, Yardımcı Hizmetler sınıfı kadrolarında bulunan
tamamına yakınını (17.000 civarında), sadece yazılı sınav yapmak
suretiyle uzman olması imkanı vermiştir. Bakanlığımız nezdinde, Gelir
İdaresi Başkanlığı çalışanlarının öz evlat, gider birimleri çalışanlarının ise
üvey evlat muamelesi görmesi çok üzücüdür. Muhasebat Genel Müdürlüğü çalışanları
olarak aynı bakanlık içerisindeki farklı uygulamalara son verilmesini, en
azından gelirde çalışan personellere verilen değer ve hakların bizlere de
tanınmasını istiyoruz.
KARİYER
SORUNU:
Boş
kadrolar olmasına rağmen taşra kadroları için 2004 yılı, merkez kadroları için
ise 2007 yılından bu yana Şeflik unvanı, 2010 yılından bu yana Saymanlık Müdür
Yardımcılığı unvanı için görevde yükselme sınavı açılmamıştır. Özel uzmanlık
sınavı konusunda yapılan son düzenleme ile de Muhasebat Genel Müdürlüğü taşra ve
merkezde görev yapan Şef, V.H.K.İ. ve Veznedar kadrolarında bulunan toplam 8479
personel, Şeflik veya Saymanlık Müdür Yardımcılığı sınavı açılmadığından,
kariyer yapma açısından mağdur edilmektedir.
Maliye
Bakanlığımız tarihten gelen köklü geçmişiyle, kendine has prensip yapısı ve etik
anlayışıyla ayrıcalıklı bir bakanlık olduğu her kesim kabul edilen bir
Bakanlıktır. Ancak 178 Sayılı KHK de yapılan son düzenlemelerle, tecrübeli,
özverili, uygulama becerisi yüksek, mevzuatı takip ve yorumu üst düzeyde,
disiplin ve liyakat prensiplerini özümsemiş ve öteden beri üstlendiği sorumluluk
ve görevinin taşıdığı malî risk unsurlarıyla maliyeci kimliğine sahip
personelleri için ileriye dönük olarak plan ve programının ne olduğu bizler
tarafından anlaşılamamaktadır. Bakanlığa yeni atanmış, hatta asaleti tasdik
olmamış, ya da henüz birkaç yıllık hizmeti olan ve kariyer yapmak isteyen
binlerce genç personeli bulunmaktadır. Bu personel yıllardır izlenen görevde
yükselme politikaları ve kurum içi uzmanlık uygulamasında personel açısından
yaşanan sorunların çözümü konusunda düzenleme yapılmasını beklerken sınavın
iptal edilmesi ile karşı karşıya gelmiş, kariyer umutlarını
kaybetmişlerdir.
MALİ HİZMET SINIFI TESİS
EDİLMESİ:
Genel
İdare Hizmetleri hizmet sınıfında bulunan Maliye Bakanlığı çalışanları,
yürütülen görevin ve üstlenilen sorumluluğun özellik ve nitelikleri göz önüne
alındığında; yapılan işin MALİ nitelikte bir iş olması, gerçekleştirilen
iş ve işlemlerin Sayıştay Kanununa tabi olması ve yapılacak bir hata nedeniyle
TAZMİN ile karşı karşıya gelme durumundan dolayı MALİ RİSK
taşımaktayız.
İşlevlerindeki benzerliğe rağmen Maliye
Bakanlığı çalışanları diğer kamu görevlilerine nazaran daha geniş bir alanda
kamu hizmeti vermektedirler. Görev tanımlarımızda yazılı iş ve işlemleri
gerçekleştirirken bilmemiz gereken 13 kanun ve bunlara ilişkin ikincil mevzuatın
yanında, hizmet verdiğimiz Genel Bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin, özlük
hakları açısından bağlı oldukları kanunlar, iş ve işlemlerinden mali mevzuatı
ilgilendiren kanunlar ile ikincil mevzuatını da bilmek durumundayız. Görevimiz
gereği bu kadar mevzuat bilmek ve uygulamak zorunluluğumuz bulunmakta iken,
diğer kamu görevlilerinin bu kadar kanun bilmek ve uygulamak zorunlulukları
bulunmamaktadır.
Bu nedenlerden dolayı 657 Sayılı Yasada yapılacak bir
düzenleme ile Hizmet Sınıfları arasına MALİ HİZMET SINIFI tesis edilerek
Mali Kontrol ve Muhasebe Hizmetlerini ve kamunun mali nitelikteki iş ve
işlemlerini yürüten personeli içine alacak “Mali Hizmetler Sınıfı”
ihdas edilmesi, yapılacak düzenlemelerde görevin önem ve sorumluluğu dikkate
alınarak mali hakların belirlenmesini istiyoruz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.